Z terminem “osób wysoko wrażliwych” można spotkać się od niedawna. Każdy powinien zdawać sobie sprawę z tego, że wrażliwość potrafi być nieco większa u niektórych. Prawda jest taka, że z osobami wysoko wrażliwymi spotyka się każdy na swojej drodze życiowej. Osoby te odczuwają emocje dotkliwiej niż inni, przez co wykazują zachowania, które mogą wydawać się dla niektórych niezrozumiałe. Jak objawia się wysoko wrażliwość?  Poniżej znajdziesz wszystko, co powinieneś wiedzieć o osobach wysoko wrażliwych.

Kim są osoby wysoko wrażliwe?

Osoby, które wykazują wysoką wrażliwość, charakteryzują się zwiększoną od innych emocjonalnością. Dość często spotykają się z niezrozumieniem, a także brakiem akceptacji wobec swoich zachowań, mimo że nie mają one na nie wpływu. Za emocje, a także konkretną wrażliwość odpowiada poziom pobudzenia układu nerwowego. W praktyce oznacza to, że takie osoby odbierają świat w zupełnie inny sposób. Każda z emocji, którą odczuwają, jest bardziej dotkliwa niż u innych.

Wysoko wrażliwość to nie słabość!

Mimo że zwiększone odczuwanie emocji uznawane może być przez niektórych jako słabość, jest to mit, który należy obalić. Wysoko wrażliwość nie ma nic wspólnego ze słabością, wręcz przeciwnie – osoby te muszą mierzyć się z wieloma czynnikami, które mogą być dla nich trudne, a mimo to próbują dopasować się do otoczenia. Przez swoje emocje doświadczać mogą niechęci od innych osób, które wykazują się mniejszą wrażliwością, bowiem ci po prostu ich nie rozumieją. Dla osoby, która nie ma żadnych problemów z emocjami, może wydawać się niezrozumiały ten fakt. Mniej wrażliwi nie potrafią zrozumieć istoty problemu, z jakim zmagasz się Ty, bądź Twoi bliscy, dlatego warto znaleźć rozwiązanie i spróbować rozmowy, w której spokojnie wyjaśnisz swoje odczucia. Zamykanie się na innych tylko dlatego, że ktoś nie rozumie Twoich emocji, nie przyniesie nic dobrego, bowiem nie uzyska się w ten sposób zrozumienia, które jest tak bardzo potrzebne.

Cechy osób wysoko wrażliwych

Główną cechą osób, które wykazują się większą wrażliwością, jest intensywna odczuwalność bodźców, które płyną z otoczenia. W praktyce oznacza to zwiększone odczuwanie emocji, a co za tym idzie – bardziej natężoną wrażliwość wobec różnego rodzaju sytuacji, a także relacji międzyludzkich. Cechy, które mogą wskazywać na wysoko wrażliwość, to:

  • irytacja spowodowana hałasem;
  • dyskomfort przebywania w tłumie;
  • trudności z maskowaniem emocji;
  • nieumiejętność przystosowania się do sytuacji;
  • posiadanie miejsc, które uznawane są za kryjówkę przed światem;
  • nieumiejętność radzenia sobie z jakąkolwiek krytyką;
  • większe zrozumienie wobec emocji innych osób;
  • nieumiejętność odnalezienia się w konfliktach;
  • zwiększona intensywność emocjonalności;
  • rozdrażnienie bądź smutek z powodu błahych rzeczy;
  • strach przed odrzuceniem;
  • nieumiejętność radzenia sobie z porażką;
  • zwiększona kreatywność;
  • dłuższy czas podejmowania różnego rodzaju decyzji;
  • praca w samotności;
  • ciągłe porównywanie się z innymi;
  • zaburzenia snu.

Wyżej wymienione cechy mogą wskazywać na bardziej natężoną wrażliwość, jednak najważniejszym aspektem są emocje, które są odczuwane nad wyraz.

Wysoko wrażliwość nie jest chorobą!

Hiperwrażliwość nie zalicza się do zaburzeń psychicznych, czy też innych chorób. Może być przypadłością każdego, niezależnie od wieku, czy też płci. Osoby odczuwające emocje mocniej dość często czują się wyobcowane, a także niezrozumiane. Prowadzi to do frustracji, poczucia żalu, nastrojów depresyjnych, a nawet do myśli samobójczych. Nie oznacza to jednak żadnej choroby, mimo że niezrozumienie wysoko wrażliwości może prowadzić do zaburzeń psychicznych. Warto zatem wiedzieć, jak radzić sobie z natłokiem emocji, czy też zwiększoną wrażliwością, aby pozbyć się poczucia osamotnienia, czy też wykluczenia ze świata. W kryzysowych sytuacjach warto zastanowić się nad terapią – rozmowa z inną osobą często nakierowuje nas na inne spojrzenie na świat.

Jak radzić sobie z hiperwrażliwością?

Mimo że wysoko wrażliwość nie jest zaburzeniem psychicznym, może być ciężka dla osób, które jej nie rozumieją. Nie warto blokować w sobie emocji, nawet jeśli wymaga tego otoczenie, bowiem może to prowadzić do tragicznych skutków. Koniecznością jest zrozumienie własnych potrzeb, jak i pozwolenie sobie na emocje, których do tej pory się unikało. Poznanie schematów własnych zachowań to podstawa, aby osiągnąć spokój ducha, jakiego się pragnie. Nie zaszkodzi także znalezienie ukojenia w czynnościach, które działają uspokajająco i są wyciszające. Można zaliczyć do nich słuchanie spokojnej muzyki, rękodzieło, malarstwo, pisanie, czy też czytanie. Znalezienie dla siebie czasu, który pozwoli zebrać myśli, a następnie je poukładać, może być pomocne. Szczególnie wtedy, gdy Ty, bądź ktoś z Twoich bliskich nie radzi sobie z hiperwrażliwością.

Każdy z nas ma w swoim otoczeniu osobę, która wykazuje większą wrażliwość do świata niż inni. Nie oznacza to żadnego zaburzenia, bądź choroby. Jest to zwiększona emocjonalność, a także nieumiejętność poradzenia sobie z ogromną ilością bodźców. Niemożliwość zrozumienia własnych emocji prowadzić może do poczucia osamotnienia, a także izolacji. Te natomiast mogą przynieść tragiczne skutki w przyszłości, dlatego warto dbać o własne zdrowie i nie karcić siebie za emocje, które są czymś normalnym.