Kawa to jeden z najczęściej wypijanych napojów. Jednak czy zdajesz sobie sprawę, że istnieje cienka granica między przyzwyczajeniem do codziennego picia kawy a uzależnieniem się od kofeiny? Poznaj, najczęściej występujące objawy uzależnienia od kofeiny i sprawdź, czy Ciebie lub Twoich bliskich też one dotyczą.

Objawy uzależnienia od kofeiny – ile kaw to już za dużo?

Na samym początku trzeba podkreślić najważniejszą kwestię, czyli to, że wiele osób pije 3 czy nawet 4 kawy w ciągu dnia i to nie musi oznaczać, że taka osoba jest uzależniona od kofeiny. Być może wynika to przede wszystkim z nawyków i rutyny, którą wykształcili w sobie w ciągu wielu lat. Uzależnienie to coś zupełnie innego, gdyż to pewnego rodzaju zaburzenie psychiczne, a co za tym idzie, nie wiąże się w tym przypadku jedynie z piciem kawy, ale też z nastawieniem emocjonalnych oraz fizycznym w stosunku do kofeiny. Lampkę ostrzegawczą powinno już zapalić wydarzenie, kiedy pijesz kawę o wyznaczonej porze, choć wcale Ci ona już nie smakuje i nawet nie masz na nią ochoty. Jednak i tak to robisz, bo czujesz, że powinieneś lub nawet musisz to zrobić.

Kolejnym symptomem, który odróżnia osoby uzależnione od kofeiny od tych, którzy po prostu lubią ten napój, jest ignorowanie swojego stanu zdrowia na rzecz picia kawy. Być może lekarz przestrzega Cię, że w ciągu dnia maksymalnie możesz wypić jedną kawę czy też w ogóle lepiej będzie, jeśli sięgniesz po napój bezkofeinowy, a Ty i tak nie chcesz zgodzić się z tym zaleceniem. Wtedy jednak warto zwrócić uwagę na pewną kwestię – takie postępowanie bywa też kwestią braku rozsądku czy nieposłuszeństwa. W przypadku osób uzależnionych od kofeiny odczuwają oni tak silną konieczność dostarczania do organizmu kofeiny, że po prostu nie są w stanie sami z niej zrezygnować. Głównie dlatego, że organizm nie najlepiej znosi brak nowej dawki kofeiny.

Oto objawy uzależnienia od kofeiny:

  • niepokój oraz lęk,
  • pobudzenie, drażliwość, ale też wybuchowość,
  • problemy ze snem lub całkowita bezsenność,
  • bóle głowy,
  • zaburzenia pracy serca,
  • problemy związane z przewodem pokarmowym – takie jak wymioty, nudności oraz biegunka,
  • drżenie mięśni i rąk,
  • pogorszony nastrój,
  • problemy z jelitami,
  • brak apetytu,
  • arytmia,
  • częste oddawanie moczu,
  • zaburzenia czucia.

Jak widać, objawy uzależnienie od kofeiny dotyczą tak samo sfery psychicznej, jak i somatycznej, ale też behawioralnej. Dlatego też kategorycznie nie można ich bagatelizować. Jeśli nie wiesz w jaki inny sposób możesz poprawić swoje samopoczucie to zapraszamy do artykułu na ten temat.

Czy odwyk od kawy jest potrzebny?

Kiedy Twoje uzależnienie jest na bardzo wysokim poziomie lub po prostu nie wiesz, jak zmniejszyć nasilenie objawów odstawienia kawy, koniecznie skontaktuj się z psychoterapeutą. W ten sposób zyskasz potrzebną pomoc i odpowiedź na najważniejsze pytanie – co jest źródłem Twojego problemu. Wiele osób bagatelizuje ten problem, gdyż to przecież tylko kawa, a nie alkohol czy używki. Jednak w tym przypadku skutki dla Twojego zdrowia fizycznego również mogą być bardzo negatywne. Do tego nie możesz też zignorować sfery psychicznej, bo to właśnie tutaj należy upatrywać prawdziwego problemu.

Na samym początku Twojej drogi ku uwolnieniu się od nałogu od kofeiny powinien znaleźć się odwyk. Dzięki temu uda Ci się pozbyć ze swojego organizmu nadmiaru kofeiny. Dobrze jeśli będziesz wtedy w kontakcie z terapeutą, gdyż szczególnie pierwsze chwile po odstawieniu kawy mogą być sporym wyzwaniem. Oto najczęstsze symptomy odstawienia kofeiny:

  • nerwowość,
  • ból głowy,
  • objawy grypopodobne,
  • osłabienie,
  • problemy ze snem, koncentracją,
  • stany depresyjne,
  • zmęczenie.

Zazwyczaj te objawy pojawiają się już po ok. 8 godzinach od wypicia ostatniej kawy. Wszystkie te symptomy mogą do tego utrzymywać się przez blisko 9 dni. Większość osób uzależnionych od kofeiny wskazuje na to, że najtrudniejsze momenty w trakcie odwyku to te występujące między 20. a 48. godziną po odstawieniu kofeiny. Jednak już po kilku dniach objawy stają się coraz mniej dokuczliwe. Kluczowe jest jednak wtedy wytrwanie i niesięganie po nową dawkę kofeiny.

Jak rozsądnie odstawiać kofeinę?

Jeśli wcześniej potrafiłeś pić 4 czy więcej kaw w ciągu dnia i trwało to przez wiele lat, to Twój organizm bardzo przyzwyczaił się do kofeiny. Zatem drastyczne jej rzucenie odczujesz dość mocno. Dlatego lepszym rozwiązaniem jest systematyczne zmniejszanie liczby wypijanych kaw w ciągu dnia. Później możesz też zdecydować się na wybranie kawy rozpuszczalnej czy w przyszłości także tej bezkofeinowej.

Być może wcześniej piłeś kawę zawsze o stałych porach, np. po przebudzeniu czy po pracy, zatem nie rezygnuj od razu z tych nawyków. Zatem, żeby nie utrudniać sobie tego procesu, możesz nadal o stałych porach pić kawę, ale np. właśnie bezkofeinową. Wsyp ją do pojemnika, w którym wcześniej trzymałeś kawę z kofeiną i postaraj się oszukać umysł.

Uwaga! Musisz zdawać sobie sprawę z tego, że kofeinę możesz znaleźć obecnie nie tylko w kawie! Znajduje się ona w herbatach, napojach energetycznych, ale też w słodyczach oraz w gumie do żucia czy też w wielu lekach przeciwbólowych. Dlatego, kiedy naprawdę chcesz uwolnić się od uzależnienia od kofeiny, to sprawdź, czy dostarczasz ją tylko w postaci kawy.