Terapia już od wielu lat uznawana jest za jeden z najskuteczniejszych sposobów, by uporać się z problemami osobistymi. Jednak wielu Polaków wciąż podchodzi do tego bardzo sceptycznie. „Po co mam płacić obcej osobie za zwierzanie się ze swoich problemów?”. Podejście to często jest wynikiem słabej znajomości tematu. Pierwsze skojarzenie jakie się nam nasuwa to, że terapia wymaga od nas poświęcenia czasu oraz pieniędzy, które możemy równie dobrze przeznaczyć na coś innego. Takie podejście może nas skutecznie zniechęcić i przekonać, że tak naprawdę wcale terapii nie potrzebujemy tak bardzo.

Jeśli jednak coś sprawiło, że rozważasz terapię i pomysł ten powraca, prawdopodobnie masz do czynienia z obciążeniem emocjonalnym, któremu nie jesteś w stanie sprostać w pojedynkę. Może to być konkretny, naglący problem, taki jak zaburzenia odżywiania lub uzależnienie. Problem może dotyczyć jakiegoś tematu, jak trudność w komunikacji z partnerem. Bywa też tak, że nie musi być to nic konkretnego, może się to jawić jako odczuwanie ogólnego niepokoju lub tendencje depresyjne.
Żadnego z tego typu obciążeń emocjonalnych nie należy lekceważyć. Warto w takiej sytuacji podjąć odpowiednie działania, które poprawią jakość naszego życia psychicznego. Zapraszamy zatem do przeczytania artykułu, w którym przedstawiamy 5 głównych powodów, dla których terapia może się okazać najlepszym i najskuteczniejszym rozwiązaniem.

Zapewnia ulgę emocjonalną, której inaczej nie byłbyś w stanie znaleźć

Najbardziej oczywistą zaletą pójścia na terapię jest znalezienie natychmiastowej i długotrwałej ulgi w obliczu wyzwań związanych ze zdrowiem psychicznym, których doświadczasz. Ulga ta jest najczęściej spowodowana przeprowadzanym wywiadem z pacjentem. Terapeuci stosując leczenie oparte na dowodach są w stanie odpowiednio zająć się zdrowiem psychicznym swoich pacjentów.

Badania wykazały, że terapie, takie jak poznawczo-behawioralna, mogą być skuteczne jako leki na wiele rodzajów depresji i zaburzeń lękowych, przy tym bez skutków ubocznych leczenia farmakologicznego. Czas trwania leczenia jest różny, wielu pacjentów doświadcza złagodzenia objawów w ciągu około sześciu tygodniowych sesji.

Niezależnie od tego, czy zmagasz się ze stresem, lękiem, depresją, problemami związanymi z jedzeniem, niedawną stratą, czy skutkami traumatycznych przeżyć, terapeuta może zapewnić profesjonalne i kliniczne wskazówki, które pomogą Ci pokonać przeszkody.

Terapia to rodzaj inwestycji w samego siebie

Oczekuje się, że wszyscy będziemy się rozwijać na różne sposoby przez całe życie. Uczymy się zarządzać swoimi finansami, dobrze radzić sobie w pracy, lepiej dbać o swoje zdrowie fizyczne. Natomiast udziela się mniej wskazówek dotyczących naszego rozwoju emocjonalnego i interpersonalnego.

Podejmując się terapii zapewniasz sobie przestrzeń i zdobywasz profesjonalne wskazówki do świadomego polepszania swojej jakości życia.

Możesz wyznaczyć wyraźne cele swojej terapii, takie jak:
– Poprawa relacji z członkami rodziny
– Zmiana szkodliwego nawyku, takiego jak palenie
– Coming out do znajomych, rodziny i współpracowników
– Jak przestać kłócić się z partnerem
Lub skupić się na bardziej ogólnym rozwoju, takim jak:
– Rozwiązywanie utrzymujących się problemów
– Znajdowanie wyższego celu w swoim codziennym życiu
– Godzenie się z bolesnymi doświadczeniami z przeszłości

Skorzystanie z pomocy psychologa to przemyślany sposób inwestowania w samodoskonalenie siebie w różnych aspektach życia

Pomoże Ci znaleźć źródło Twoich problemów

Dobry przyjaciel wysłucha naszych problemów, doda nam otuchy dobrym słowem. Może to sprawić, że rzeczywiście na jakiś czas poczujemy się lepiej. Starcza to jednak na dość krótki czas. Psychoterapia polega nie tylko na wysłuchaniu i udzieleniu wsparcia. Różni się tym od zwykłej rozmowy, że dociera do często nieświadomych emocji, odpowiedzialnych za dyskomfort psychiczny jak również stany psychosomatyczne (jak np. ból głowy, brzucha, przyspieszone bicie serca) oraz doprowadza do rozwiązania problemu.
Jest to możliwe tylko wtedy, gdy zrozumiemy mechanizmy, nami kierujące. Dzięki odpowiedniej wiedzy i narzędziom terapeuta pomaga wprowadzić ład w myślach, uczuciach, a tym samym w naszym życiu. Dobra psychoterapia potrafi leczyć z depresji, nadmiernego lęku, nieśmiałości, trudności w relacjach z ludźmi. Pomaga mieć lepszy wgląd w siebie i funkcjonowanie wśród własnego otoczenia, nawiązywać relacje z ludźmi, rozwiązywać konflikty. Po udanej terapii jesteśmy w stanie świadomie kierować swoim losem.

Pozytywny wpływ na Twoją pewność siebie, poczucie własnej wartości i umiejętności komunikacyjne

Jeśli masz problemy w obszarach pewności siebie i poczucia własnej wartości, terapia to świetny sposób na pracę nad podstawowymi przyczynami – i zyskanie narzędzi do ich przezwyciężania.
Korzystając z zestawu metod podejścia terapeutycznego terapii poznawczo-behawioralnej, możesz nauczyć się:
– Identyfikować myśli, które sprawiają, że czujesz się mniej pewnie
– Przeformułowywać je
– Wykorzystywać ten nowy proces myślowy jako budulec dla wyższej samooceny
Przykładowo, terapeuta, który jest przeszkolony w zakresie wyzwań związanych z pracą i karierą, pomoże Ci:
– Radzić sobie ze stresem w pracy
– Polepszyć komunikację w pracy
– Zwiększyć Twoje poczucie własnej wartości
– Osiągnąć nowy poziom sukcesu w pracy
Praca z terapeutą, który całościowo rozumie pochodzenie twoich problemów i sposób ich rozgrywania w różnych sytuacjach, pomoże Ci je pokonać w autentyczny i trwały sposób.

Terapia to „edukacja w zakresie zdrowia psychicznego i emocjonalnego”, której nigdy nie miałeś w szkole

Podczas, gdy w liceum uczestniczyliśmy w edukacji seksualnej, zajęciach gimnastycznych, a może nawet gospodarstwie domowym, nigdy nie otrzymaliśmy edukacji na temat naszego zdrowia emocjonalnego i psychicznego.
Terapia jest okazją do poznania i zajęcia się tymi ważnymi aspektami naszego życia i zdrowia. Dużą część terapii stanowi psychoedukacja, w ramach której terapeuta uczy Cię o Twojej diagnozie i zawiłościach wyzwań, przed którymi stoisz.
Możesz dowiedzieć się, co powoduje stres i niepokój, których doświadczasz, jak funkcjonuje mózg lub dlaczego osobowość członka rodziny lub partnera lub przeszłe doświadczenia wpływają na ich interakcję z Tobą.

Z uwagi na to, że zdrowie psychiczne i emocjonalne to tak zawiłe tematy, terapeuta może pomóc Ci zrozumieć Twoją wyjątkową sytuację o wiele lepiej niż wyszukiwanie porad i odpowiedzi online. Na przykład, na twoje dzisiejsze lęki może mieć wpływ trauma, której doświadczyłeś, gdy byłeś mały; lub możesz zauważyć wzorce w swoim romantycznym związku przypominające dynamikę rodziny, którą zaobserwowałeś w okresie dorastania. A wraz z tą wewnętrzną wiedzą pojawia się szansa na usamodzielnienie.
Inwestowanie w terapię sygnalizuje systemowi wewnętrznemu, że cenisz sobie dobre samopoczucie psychiczne i emocjonalne. Poszukiwanie terapii może wymagać odwagi, więc jeśli rozważasz terapię, gratulacje – jesteś już w połowie drogi!