Nastanie pierwszych jesiennych chłodów, zazwyczaj skutkuje obniżeniem nastroju, mniejszą ilością energii, a także pojawieniem się sezonowej depresji. Jednak nie musisz poddawać się tym negatywnym emocjom. Wystarczy, że znajdziesz swój własny sposób na problem jakim jest jesienna depresja.

Czym jest jesienna depresja?

Zazwyczaj jesienna depresja jest lekceważona, choć tak naprawdę występuje u blisko 10% populacji świata. Szczególnie często dotyka kobiety powyżej 30 roku życia, ale nie jest to reguła, a skutki sezonowej depresji możesz odczuwać w każdym wieku. Zastanawiasz się, czym właściwie jest ta sezonowa depresja? Otóż jest to stan emocjonalny, poznawczy i fizjologiczny. Jego nazwa wiąże się z okresem, kiedy najczęściej się pojawia, czyli na przełomie jesieni i zimy. Zazwyczaj znika z nastaniem wiosny czy lata. Pamiętaj, że depresja sezonowa, to nie jest to samo, co zwykła chandra. Tutaj ważna jest pomoc specjalisty, ponieważ ten stan emocjonalny może nawracać, a nawet przyczyniać się do rozwoju dalszych problemów psychicznych.

Jak rozpoznać jesienną depresję?

Sezonowa depresja może występować w różnej częstotliwości. Czasem jej skutki możesz odczuwać każdego dnia lub prawie codziennie przez kilka tygodni. W takim przypadku stan ten nie zmienia się nawet nieprzerwanie przez 2 tygodnie. Jednak nie zawsze jesienna depresja ma taką samą formę. W niektórych sytuacjach dochodzi do cyklicznych nawrotów. Wtedy czas ten wynosi przynajmniej 2 lata z rzędu. Dlatego tak ważne jest to, abyś wiedział, jak rozpoznać jesienną depresję.

Najczęstsze objawy jesiennej depresji

  • rozdrażnienie, apatia, senność, obniżenie nastroju przez min. 2 tygodnie, lękliwość,
  • wrogość wobec otoczenia — nawet najbliższego,
  • silne uczucie braku radości,
  • utrata motywacji do pracy, a także do zmian,
  • nasilenie się lub pojawienie stanów lękowych,
  • notoryczne zaniedbywanie codziennych obowiązków,
  • zwiększona senność i pojawienie się problemów ze wstawaniem,
  • przybieranie na wadze, spowodowane zwiększonym łaknieniem,
  • zmniejszenie popędu seksualnego,
  • nieregularny cykl miesięczny,
  • coraz częstsze pojawianie się myśli o śmierci, a nawet o samobójstwie.

Jak walczyć z jesienną depresją?

Widzisz już, jak niebezpieczna może być jesienna depresja. Dlatego nie lekceważ jej, tylko zgłoś się do specjalisty. To właśnie psycholog, psychiatra czy psychoterapeuta najszybciej postawi właściwą diagnozę. Dzięki temu rozpoczniesz skuteczne leczenie, ale też znajdziesz sposób na poradzenie sobie z sezonową depresją. Chcesz dodatkowo wspomóc terapię bądź leczenie farmakologiczne? Zatem możesz skorzystać także z innych metod walki z jesienną depresją. Po pierwsze i najważniejsze – nie stresuj się!

Postaw na wypoczynek

Jesień bardzo często wzbudza negatywne emocje z tego powodu, że następuje od razu po lecie. Dlatego potrzebujesz dobrej motywacji, która pomoże Ci zwalczyć nie tylko ponure myśli, ale też doda Ci energii do walki z przygnębieniem. Jednym z najlepszych sposobów jest krótki wypoczynek w miejscu, gdzie będzie więcej światła oraz ciepła. Wówczas zyskasz zarówno doskonałą motywację, jak i nieco wypoczniesz. Wtedy od razu jesień zacznie Ci się lepiej kojarzyć. Zastanawiasz się, gdzie warto pojechać w tym czasie? Najlepiej sprawdzą się rejony w strefie międzyzwrotnikowej.

Zmień swoją dietę

Czy wiesz, że jedzenie ma bardzo duży wpływ na Twoje emocje? Dlatego szczególnie jesienią i zimą ważne jest to, żebyś nieco urozmaicił swoje menu. Najlepiej dodaj do swojego jadłospisu rozgrzewające potrawy, aromatyczne przyprawy oraz odrobinę słodkości. Oczywiście pamiętaj o tym, żeby nie przesadzić z ich ilością, ale pyszne brownie z gorzkiej czekolady na pewno Ci nie zaszkodzi. Szczególnie wtedy, gdy pozwolisz sobie na taki moment przyjemności tylko w wyjątkowych chwilach.

Pamiętaj także o tym, jak ważna są witaminy z grupy B oraz magnez podczas zwalczania jesiennej depresji.

Wybierz aktywność fizyczną

Nic tak nie poprawi Twojego samopoczucia, jak wysiłek fizyczny. Szczególnie jesienią i zimą powinieneś popracować nad swoją formą. Do wyboru masz tak dużo różnych dyscyplin, że na pewno znajdziesz formę ćwiczeń, która odpowiada Ci najbardziej. Najlepiej sprawdzi się aktywność na świeżym powietrzu np. bieganie, nordic-walking czy jazda na rowerze. Jeżeli jednak nie masz ochoty na ćwiczenia w deszczu, to stwórz swoją własną domową siłownię. Nie musisz nawet inwestować zbyt wiele pieniędzy w specjalne przyrządy, po prostu zdecyduj się na stretching, jogę, a także na ćwiczenia ogólnorozwojowe.

Odpręż się

Sezonowa depresja często potęguję się przez stres. Zatem szczególnie w tym czasie musisz zadbać o relaks oraz o równowagę psychiczną. Znajdź chwilę dla siebie i poświęć ją na ulubione przyjemności. Weź książkę, przygotuj kubek pysznej herbaty, spotkaj się ze znajomymi, zacznij malować, pisać bądź zagraj w ciekawą grę. Po prostu zrób coś, co sprawia Ci radość. Nie wiesz, co wybrać? W takim razie zdecyduj się na medytację w towarzystwie relaksującej muzyki — wtedy bardzo szybko poczujesz oczyszczenie, spokój, a przede wszystkim zyskasz energię do walki z jesienną depresją.