Czy masz skłonność do postrzegania wszystkiego w ciemnych barwach? Od razu zakładasz najgorsze i skupiasz się na negatywach? Zastanawiasz się czy da się to zmienić? Jeśli szukasz sposobu na zmianę perspektywy z przyjemnością informujemy, że da się to zrobić! Według ekspertów optymizm to cecha, której można się łatwo nauczyć.
W rzeczywistości prawdziwą różnicą między optymisotami a pesymistami nie jest ich poziom szczęścia czy to, jak postrzegają sytuację, ale to, jak sobie ostatecznie z tym radzą.
Oto kilka taktyk, które pomogą Ci zacząć widzieć szklankę do połowy pełną.

Wypróbuj zmianę perspektywy

Tak, zmiana perspektywy jest tak łatwa, jak świadome generowanie szczęśliwych myśli. Rzuć sobie wyzwanie i spróbuj pamiętać o tym, że w każdej sytuacji istnieje więcej niż jeden sposób patrzenia na sprawy.
Na przykład, jeśli myślisz, że cały dzień jest zrujnowany, ponieważ na zewnątrz jest ciemno lub deszczowo, skup się na tym, co może zostać w tym czasie osiągnięte. Może w takim wypadku spędzisz ten czas w domu, relaksując się, czytając lub przytulając się do kogoś, kogo kochasz. Zamiast patrzeć na wydarzenia w jak najbardziej negatywnym świetle, czynnie staraj się obierać pozytywny punkt widzenia. Po pewnym czasie wejdzie Ci to w nawyk i będziesz robić to bez wysiłku.
Podjęcie tego świadomego wysiłku nie tylko zmieni Twój punkt widzenia, ale może autentycznie wyszkolić Twój mózg, by myślał bardziej pozytywnie. Im bardziej świadomie przeformułowujemy scenariusze w pozytywnym świetle, tym bardziej trenujemy nasz mózg, ostatecznie zmieniając naszą reakcję na negatywne doświadczenia.

Zwróć uwagę na towarzystwo, którym się otaczasz

Wszyscy mamy przyjaciół, którzy nieustannie narzekają lub plotkują. Po spędzeniu z nimi kilku godzin, sami wskakujemy na tryb zdołowania. To jasne: negatywność jest zaraźliwa. Na szczęście pozytywne emocje też mogą być zaraźliwe.
Szczęście może być zjawiskiem zbiorowym: posiadanie szczęśliwego małżonka, przyjaciela lub sąsiada, który mieszka w promieniu mili od Ciebie, wydaje się zwiększać prawdopodobieństwo, że sam będziesz czuł się lepiej. Co oznacza, że nadszedł czas, aby dodać optymistów do swojego grona znajomych.
Zacznij zauważać, z kim spędzasz czas na co dzień. Jeśli zaczniesz łączyć się z ludźmi, którzy są optymistyczni i ugruntowani w życiu, zaczniesz odczuwać ich pozytywną energię. To samo dotyczy czasu spędzanego z pesymistycznymi ludźmi. Im więcej czasu spędzasz z negatywnością, tym bardziej negatywnie możesz się czuć.

Wyłącz wiadomości

Pięć minut porannych wiadomości wystarczy, aby każdy nastrój zaczął spadać. Wiadomości i obecny stan mediów oraz polityki mogą bardzo utrudniać ludziom zachowanie optymizmu. W rzeczywistości w momencie, gdy włączysz wiadomości lub przeczytasz gazetę, prawdopodobnie zostaniesz zasypany negatywnymi doniesieniami i ponurą perspektywą świata.
To jest jednak niezrównoważony pogląd na świat, więc czasem warto ograniczyć konsumpcję wiadomości i zamiast tego poświęcić czas na działania, które pomagają zachować zdrowie i pozytywne nastawienie. Jeśli czujesz potrzebę przeanalizowania obecnego stanu spraw politycznych lub światowych, możesz rozważyć zdrową dyskusję na ten temat z przyjacielem lub członkiem rodziny; to nadal pozwala na przyswojenie informacji, ale może również zaoferować dobry poziom dyskursu i wyważonych poglądów na wiadomości.

Pisz w dzienniku przez kilka minut każdego dnia

Badacze definiują wdzięczność jako docenienie tego, co jest dla nas wartościowe i znaczące. Bez wątpienia jest to stan psychiczny, który sprzyja optymistycznej perspektywie. Ale łatwiej powiedzieć niż zrobić, przez codziennie stresory często ciężko utrzymać się w stanie wdzięczności.
Sprytnym sposobem na złagodzenie tego jest prowadzenie dziennika, popularna technika kultywowania wdzięczności, która zajmuje zaledwie kilka minut każdego dnia.

Pod koniec każdego dnia zapisuj jedną lub dwie rzeczy, których doświadczyłeś lub których byłeś świadkiem w ciągu dnia, które napełniły Cię wdzięcznością. Naprawdę ważne jest, aby pamiętać, że może to być wszystko – filiżanka pysznej kawy, która napełniła Cię radością, przypadkowy akt życzliwości nieznajomego, a nawet zaczerpnięcie świeżego powietrza podczas porannego spaceru. Pozwoli Ci to skupić się na pozytywach dnia i pielęgnować optymistyczne nastawienie.
Zapisywanie tego, za co jesteś wdzięczny, może przynieść również imponujące korzyści fizyczne, w tym lepszy sen, poprawę rytmu serca, zmniejszenie stanów depresyjnych.
Kiedy masz otwarty dziennik, zapisz również niektóre swoje osobiste i zawodowe osiągnięcia. Takie postępowanie tworzy poczucie własnej wartości, a zdrowa samoocena buduje pewność siebie. Kiedy czujesz się pewnie, myślisz o życiu z dużo większym optymizmem.

Zaakceptuj to, co możesz, a czego nie możesz kontrolować w danej sytuacji

Na przykład, jeśli stracisz pracę, nie możesz kontrolować faktu, że zostałeś zwolniony. Możesz za to kontrolować, czy podejmiesz kroki w celu znalezienia nowej pracy, a także zadbasz o siebie, dbając o właściwe odżywianie i sen.
Ćwiczenie uważności to świetny sposób na walkę z tendencją do przeżuwania codziennych stresorów, które są idealną pożywką dla negatywności.
Często wałkujemy jedną sprawę bez końca, nie koncentrując się naprawdę na tym co przed nami. Jeśli będziesz w stanie nauczyć się przebywania w chwili obecnej bez osądzania lub myślenia o przeszłości lub przyszłości, zobaczysz, że będziesz mniej miejsca na pesymizm.

Nie zapomnij o zaakceptowaniu rzeczy negatywnych

Należy pamiętać, że staranie się być bardziej optymistycznym nie oznacza chodzenia w różowych okularach. Chociaż widzenie pozytywów w różnych sytuacjach jest dobre dla naszego zdrowia psychicznego, nie uznawanie negatywnych rzeczy na dłuższą metę może nam zaszkodzić.
Optymizm może być szkodliwy, jeśli trzyma Cię w fantazji i zaprzeczasz swojej obecnej rzeczywistości. Możesz być optymistą, jeśli chodzi o znalezienie bardziej lukratywnej pracy lub pełnego miłości związku, ale jeśli nie rozwiążesz problemów, które powstrzymują Cię przed osiągnięciem tych celów, nie będziesz w stanie stworzyć tego, czego chcesz. Połączenie optymizmu i realistycznego myślenia pomaga ludziom właściwie nawigować przez życie. Myślenie realistyczne nie oznacza, że nigdy nie widzisz jasnej strony życia; Ani trochę. Jest to po prostu zdrowy sposób, abyś mógł stworzyć dla siebie pozytywną przyszłość, zamiast utknąć w fantazji.