Jeśli jesteś po zakończonej terapii związanej z nadużywaniem substancji, wiesz już, ile pracy zajęło Ci odzyskanie trzeźwości i opuszczając ośrodek chcesz mieć pewność, że w niej wytrwasz. Może się wydawać, że nawrót jest ostatnią rzeczą, która może Ci się przytrafić, ale prawda jest taka, że stanowi on duże zagrożenie dla osób, które dopiero zaczynają zdrowieć i wychodzić na prostą.

Szacuje się, że nawet 80% osób, które stwierdzają długotrwałą trzeźwość, doświadczyło przynajmniej jednego nawrotu po drodze. Niektórzy potknęli się wiele razy, zanim znaleźli trwałą równowagę. Twoje intencje mogą być dobre, ale potrzeba czegoś więcej niż siły woli, aby uniknąć nawrotu.

Można powiedzieć, że najlepsza rada dla nowoprzybyłych, jak zachować trzeźwość, jest prosta: „Nie pij, nie używaj i chodź na spotkania”. Ta formuła działa na Ciebie? Zrób to za wszelką cenę. Lecz dla większości ludzi pozostanie trzeźwym nie jest takie proste. Im więcej poznasz sposobów do identyfikowania rzeczy, które wyzwalają w Tobie chęć sięgnięcia po substancję, radzenia sobie ze stresem i zarządzania nowym trzeźwym życiem, tym łatwiej będzie Ci zapobiec nawrotom. Zapraszamy do przeczytania artykułu, w którym przedstawiamy 5 wskazówek jak wytrwać w trzeźwości.

Zidentyfikuj swoje osobiste wyzwalacze

Dużą częścią zapobiegania nawrotom jest zrozumienie swoich zewnętrznych czynników wyzwalających chęć sięgnięcia po alkohol lub narkotyki. Są to zazwyczaj: konkretni ludzie, miejsca, rzeczy i sytuacje, które przywołują myśli lub zachcianki związane z używaniem substancji. Prócz zewnętrznych czynników należy rozpoznać także wewnętrzne wyzwalacze, takie jak: uczucia, myśli lub emocje związane z nadużywaniem substancji. Po zidentyfikowaniu największych zagrożeń możesz stworzyć plan, aby się na nie przygotować lub ich uniknąć.

Do najczęstszych czynników wyzwalających możemy zaliczyć:

• Stres
• Niepokój emocjonalny
• Wskaźniki środowiskowe, które powodują zachcianki
• Osoby, które nadal używają narkotyków lub piją
• Problemy w związku
• Problemy zawodowe lub finansowe

Zwracaj uwagę na znaki ostrzegawcze

Nawrót może się do Ciebie zakraść, zwykle dlatego, że nie rozpoznajesz znaków ostrzegawczych. Zaczyna się on na długo przed tym, jak faktycznie sięgniesz po drinka lub narkotyk i obejmuje trzy fazy: nawrót emocjonalny, nawrót psychiczny i nawrót fizyczny.

Do znaków ostrzegawczych należą:

• Powrót do uzależniających wzorców myślenia
• Angażowanie się w kompulsywne, samodestrukcyjne zachowania
• Poszukiwanie sytuacji z udziałem osób używających alkoholu i narkotyków
• Myślenie mniej racjonalnie, a tym samym mniej odpowiedzialnie
• Znalezienie się w sytuacji, w której używanie narkotyków lub alkoholu wydaje się logiczną ucieczką od bólu

Unikaj starej rutyny i nawyków

Oczywistym jest, że jeśli zrezygnujesz z wybranego leku, ale będziesz kontynuować tę samą rutynę kręcąc się wokół tych samych ludzi i miejsc, nie wprowadzając żadnych zmian w swojej sytuacji, znacznie łatwiej będzie Ci wrócić do starych zachowań i nawyków.
Niektóre z natychmiastowych zmian, które będziesz musiał wprowadzić, nie powinny być niczym zaskakującym. Na przykład nie zbliżanie się do osób, z którymi brałeś lub od których otrzymałeś narkotyki. W końcu nie możesz kręcić się w pobliżu dilera narkotyków lub starych kumpli od alkoholu i oczekiwać, że pozostaniesz trzeźwy przez bardzo długi czas.
Być może będzie to wymagało od Ciebie zmienienia trasy do pracy lub domu, aby uniknąć wszelkich czynników wyzwalających pokusę. W tym ludzi, miejsc lub rzeczy, które sprawiają, że chcesz ponownie zażywać narkotyki lub pić.

Opracuj zorganizowany harmonogram dzienny

Chaotyczny lub zdezorganizowany styl życia może również utrudniać powrót do zdrowia. Ważne jest, aby opracować uporządkowany dzienny i tygodniowy harmonogram i trzymać się go. Ten ustrukturyzowany harmonogram pomoże Ci osiągnąć inne cele w życiu, zarówno krótkoterminowe, jak przychodzenie na czas do pracy, ale i długoterminowe, takie jak powrót do szkoły lub zmiana zawodu.
Zachowanie trzeźwości to główny priorytet, ale rozwijanie i dążenie do innych celów może pomóc Ci zachować tę trzeźwość.

Pamiętaj również o znalezieniu równowagi

Częstym błędem popełnianym przez tych, którzy dopiero rozpoczynają leczenie, jest zastępowanie starych zachowań kompulsywnych nowym nałogiem. Dla osób, które dopiero co powróciły do zdrowia, zaczynanie nowej diety, programu ćwiczeń, pracy, a nawet kompulsywne uczestnictwo we spotkaniach grup wsparcia może być echem uzależnienia.
Chociaż ich nowe czynności są zdrowe i produktywne, mogą być przeszkodą w trwałym wyzdrowieniu, jeśli staną się uzależnieniem transferowym, aby wypełnić pustkę pozostawioną przez pierwotne uzależnienie. Sekret polega na znalezieniu zdrowej równowagi i przejęciu kontroli nad swoim życiem i wszystkimi swoimi wyborami.

Rozlicz się z błędami z przeszłości

Większość ludzi, którzy wracają do zdrowia, pozostawiła po sobie wiele bólu i cierpienia. Poczucie winy lub wstydu z powodu przeszłego zachowania lub działania podczas okresu nietrzeźwości jest całkiem naturalne i zdrowe.
Osoby w trakcie rekonwalescencji mogą odczuwać je z chociażby tego powodu, że się w ogóle uzależniły.
Jeśli jednak te emocje staną się nadmierne, mogą zatrzymać proces zdrowienia. Starając się utrzymać trzeźwy styl życia, te uczucia mogą stać się toksyczne i spowodować nawrót, jeśli nie będziesz sobie z nimi odpowiednio radzić.
Aby uniknąć nawrotów i zachować trzeźwość, ważne jest uczyć się na błędach z przeszłości i zacząć żyć bardziej odpowiedzialnie.

Nie zapomnij docenić swoich postępów

Uznanie i docenienie ciężkiej pracy nad zdrowiem pomaga utrzymać motywację i przypomnieć, dlaczego przede wszystkim zrobiłeś ten odważny krok w kierunku trzeźwości. Upewnij się tylko, że Twoje nagrody nie obejmują narkotyków ani alkoholu. Zamiast tego skup się na rzeczach, doświadczeniach i czynnościach, które będą wspierać Twój nowy, zdrowy styl życia.