Stres to problem dzisiejszych czasów, z którym mierzymy się właściwie od urodzenia. Obecnie nie da się od niego uciec, dlatego najlepszą drogą jest nauczenie się żyć razem z nim. Dowiedz się, czym tak naprawdę jest stres oraz, jak skutecznie sobie z nim radzić. Jak nie stracić energii życiowej i optymizmu? Jak radzić sobie ze stresem?

Czym właściwie jest stres?

Stres to reakcja organizmu, która pojawia się jako odpowiedź na jakieś wydarzenie. Jeśli jesteśmy przeciążeni lub nie możemy sobie z czymś poradzić, to zaczynamy się stresować. Występowanie stresorów może być uwarunkowane wydarzeniami społecznymi, np. bezrobociem, utratą ukochanej osoby, problemami rodzinnymi itd., jak i fizycznymi — chorobą, hałasem, a nawet przeludnieniem itd.

U każdego z nas stresory mogą mieć różne natężenie — od codziennych utrapień, po poważne, a nawet katastrofalne. Ten ostatni poziom szczególnie wpływa na całe grupy ludzi i powstaje m.in. w wyniku wojen czy ataków terrorystycznych. Często ma charakter traumatyczny.

Stres to całkowicie naturalne zjawisko. Z jednej strony może motywować do działania i pobudzać organizm, ale z drugiej strony w nadmiarze prowadzi do nieodwracalnych skutków dla naszego organizmu. Dla osób, które nie potrafią sobie z nim radzić stanowi spory problem i często jest powodem powstawania wielu zaburzeń. Dlatego tak ważne jest to, aby znaleźć swój sposób na radzenie sobie ze stresem, zanim on przejmie kontrolę nad Tobą oraz Twoim życiem.

7 sposobów, jak radzić sobie ze stresem

Poznaj najskuteczniejsze metody, dzięki którym stres stanie się, chociaż odrobinę mniejszy, a radzenie sobie z nim nie będzie kosztowało Cię tak wiele wysiłku. Pamiętaj, że każdy jest inny, dlatego nie warto porównywać się do innych, bo te samo wydarzenie może powodować różne natężenie stresu u różnych osób. Dodatkowo zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem, w którym przedstawiliśmy 10 sposobów na lepsze samopoczucie.

jak radzić sobie ze stresem

Mów o swoich uczuciach

Jednym z najskuteczniejszych sposobów, dzięki którym możliwe jest łatwiejsze radzenie sobie ze stresem, jest rozmawianie o trudnych sytuacjach, emocjach czy samych stresorach. Zwierzać możesz się zaufanemu przyjacielowi, członkowi rodziny czy nawet psychoterapeucie. Wyrzucenie z siebie tego, co Cię trapi, daje przyjemny spokój, którego tak poszukują osoby, mające problemy z nadmiernym stresem. Oczywiście nie poprzestawaj jedynie na tej metodzie.

Uprawiaj sport

To również śpiewka stara, jak świat, ale jednak nie da się ukryć, że nadal skuteczna. Aktywność fizyczna pobudza endorfiny, czyli hormony szczęścia, ale przy okazji obniża hormon stresu. Wszystko to stanowi idealne połączenie, którego nie warto ignorować.

Naukowcy uznali, że endorfiny zostają pobudzone, kiedy zwiększasz liczbę uderzeń serca w trakcie uprawiania sportu 120-180 razy na minutę w ciągu około 30 minut. Dopasuj trening do swojej kondycji, umiejętności czy upodobań. Być może zawsze chciałeś nauczyć się grać w tenisa, pływać jakimś konkretnym stylem czy biegać w maratonie. Nic straconego! Tym bardziej że pozytywnie wpłynie to na Twoje zdrowie.

Śpij dłużej!

Dorosły człowiek potrzebuje ok. 7-8 godzin snu, aby się zregenerować, zmniejszyć poziom stresu i czuć się wyspanym. W wieku emerytalnym ta liczba się zmniejsza, choć często to także kwestia indywidualna. Jedno jest pewne, kiedy zadbasz o produktywny i regularny sen, to znacznie łatwiej poradzisz sobie ze stresującymi sytuacjami w Twoim życiu. Twój organizm lubi także rutynę, dlatego dobrym pomysłem będzie znalezienie sobie idealnej godziny, kiedy kładziesz się spać i wstajesz oraz trzymanie się tego rytuału. To na pewno pozytywnie zaprocentuje!

Zadbaj o odpowiednie nawodnienie i jedz zdrowo

Słynne zajadanie stresu lodami, to krzywdzący mit, którego warto unikać. W końcu to prosta droga do otyłości. Przypilnuj, aby jeść minimum 3 posiłki dziennie — i nie unikaj śniadania! Konieczne jest także prawidłowe nawodnienie — organizm, który jest odwodniony, produkuje więcej hormonu stresu. Pij codziennie minimum 1,5 litra wody. Oprócz tego postaw na zieloną herbatę — pomagającą w stresujących sytuacjach czy w razie potrzeby na inne ziołowe napary typu melisa bądź rumianek. W ramach przekąsek wybieraj owoce i warzywa, bakalie, orzechy itp.

Posłuchaj relaksującej muzyki

Każdy ma oczywiście inną definicję relaksującej muzyki, jednak my polecamy muzykę, w której dominują takie instrumenty, jak flet, fortepian czy skrzypce. Zatem najlepszym rozwiązaniem będzie muzyka klasyczna czy jazz. Bardziej przystępna może być też muzyka filmowa, która będzie kojarzyła Ci się z ulubionymi filmami i serialami.

Postaw na kąpiel, do której stres nie ma dostępu

W trakcie kąpieli ciało przestaje być napięte i możesz na moment zapomnieć o wszelkich problemach. Koniecznie wyposaż się w odpowiednie olejki, płyny do kąpieli czy sole z lawendą. Włącz ulubioną muzykę i oddaj się przyjemności płynącej z kąpieli.

Medytuj

W ostatnich latach coraz popularniejsza staje się także medytacja. Jeśli zastanawiasz się, jak radzić sobie ze stresem, to nawet 20 minut medytacji da Ci odpowiedź. W ten sposób także możesz oderwać się od stresorów i złagodzić swoją nerwowość. Ważna jest tutaj jednak regularność.