Obecne czasy to ciągła gonitwa po lepsze jutro. Dla wielu osób wiąże się to nie tylko z ogromną ilością stresu, lecz także z brakiem czasu i poczuciem osamotnienia. Skutki takiego trybu życia mogą okazać się tragiczne dla każdego. Zjawisko to sprzyja występowaniu zaburzeń psychicznych, do których można zaliczyć depresję. Chorują na nią zarówno dzieci, jak i osoby starsze, a niebezpieczeństwo, jakie ze sobą niesie, jest ogromne. W tym poradniku dowiesz się czym jest depresja, a także znajdziesz wskazówki, jak sobie z nią radzić.

Czym jest depresja?

Depresją nazywa się zespół zaburzeń nastroju, który może przynieść tragiczne skutki w życiu chorego. Jest to stan, z jakim borykać się może każdy, niezależnie od wieku. Osoby chorujące na depresję kojarzone są ze smutkiem, choć jest to mylne założenie. Smutek jest jednym z objawów, który występuje najczęściej, niemniej jednak nie pojawia się zawsze. Symptomy, które mogą wskazywać na występowanie zaburzenia, to:

  • obniżony nastrój;
  • apatia;
  • chroniczne pogorszenie samopoczucia;
  • zanik radości;
  • zaburzenia snu;
  • zaburzenia apetytu;
  • porzucenie zainteresowań;
  • pogorszenie pamięci;
  • zaburzenia koncentracji;
  • niskie poczucie własnej wartości;
  • myśli samobójcze.

Pogorszenie nastroju miewa każdy, bowiem naturalnym stanem rzeczy w życiu człowieka są przykre sytuacje, bądź emocjonujące momenty, z którymi ciężko jest sobie poradzić. Jeśli jednak powyższe objawy występują u Ciebie od dłuższego czasu, warto skorzystać z pomocy specjalisty, a także poznać możliwe sposoby radzenia sobie z depresją.

Jak radzić sobie z depresją?

Objawy sugerujące depresję są pierwszym alarmem organizmu, aby udać się po pomoc i móc z niej skorzystać. Warto znać możliwości, które mogą pomóc zarówno Tobie, jak i Twoim bliskim w walce z depresją.

Po pierwsze – diagnoza!

Jeśli występują u Ciebie objawy, które mogą sugerować zaburzenie, jakim jest depresja, niezbędna jest wizyta u specjalisty. Osoby, które zmagają się z chorobą, mogą nie zdawać sobie sprawy z istoty zagrożenia, jakie ze sobą niesie. Odczuwają niechęć do życia, a co za tym idzie – przestaje im zależeć na własnym zdrowiu, przez co mogą odrzucać myśli o wizycie u lekarza. W walce z chorobą niezwykle istotne jest wsparcie bliskich, dlatego należy zwracać uwagę na niepokojące sygnały w zachowaniu któregokolwiek z nich. Rozmowa z kompetentnym specjalistą może zapewnić odpowiednią farmakoterapię, a także skierowanie na psychoterapię dopasowaną do potrzeb chorego.

W zdrowym ciele zdrowy duch

Nie od dziś wiadomo, że aktywność fizyczna ma ogromny wpływ na zdrowie, jak i samopoczucie każdego człowieka. Depresja jest chorobą, która polega na zaniechaniu aktywności, co pogłębia uczucie smutku, żalu, czy też złości. Jest to zbliżone do błędnego koła, lecz możliwe jest znalezienie rozwiązania. Jednym z nich jest wprowadzenie do życia jakiejkolwiek aktywności fizycznej poprzez metodę stawiania małych kroczków. Zadaniem jest wyrobienie w sobie rutyny, do której będzie się z chęcią wracało. Aktywność fizyczna zwiększa poczucie własnej wartości, a także ma wpływ na psychikę – pobudza endorfiny, które odpowiadają za uczucie szczęścia. Spacery, jazda na rowerze, rolkach, czy też różnego rodzaju treningi są czynnościami, które pomagają choremu wyrobić w sobie nawyk stałego wykonywania jakiejkolwiek czynności. Pomaga to w walce z chorobą, a także motywuje do dalszego działania.

Pozwól sobie czuć i uwolnij swoje myśli

Zaburzenia psychiczne mogą dotknąć każdego. W przypadku depresji mowa tu o izolacji społecznej bądź chronicznym udawaniu, że wszystko jest w porządku. Nieumiejętność mówienia o swoich problemach i uczuciach jest dość powszechna, dlatego pomocnym rozwiązaniem może być prowadzenie dziennika. Spisywanie swoich myśli i uczuć, które towarzyszą zarówno podczas dobrych, jak i złych momentów, pomaga uporać się z nimi, a także je uporządkować. Jest to przydatne w przypadku psychoterapii, a także w życiu codziennym. Zapisując swoje codzienne rozterki, wyrabiasz w sobie nawyk, do którego być może będziesz wracać codziennie. Dzięki prowadzeniu dziennika możesz dostrzec powtarzające się schematy, czy też sytuacje, które wpłynęły na to, że samopoczucie znacznie się pogorszyło.

Nie zapominaj o sobie!

W przypadku depresji znacznie obniża się poczucie własnej wartości. Właśnie w takich momentach szczególnie ważne jest zadbanie o swoje potrzeby. Nie zaszkodzi pomyśleć o sobie. Czasem wystarczy zająć się własnymi marzeniami. Nie trzeba spełniać od razu największych pragnień, czasem wystarczą małe rzeczy, które sprawią, że Twój nastrój się poprawi.

Depresja jest niebezpiecznym zaburzeniem, którego nie wolno lekceważyć. W przypadku wystąpienia objawów u siebie lub u kogoś bliskiego warto reagować i zaoferować odpowiednie wsparcie. Niezbędna jest wizyta u specjalisty, który dobierze odpowiednie leczenie do potrzeb chorego. W walce z depresją konieczna jest świadomość, jak bardzo potrafi być niebezpieczna. W takich momentach potrzebna jest pomoc bliskich i świadomość, że są instytucje, które pomagają uporać się z zaburzeniem